Tomma

Kveldsbad fra Finnvik. Rett ut mot Lovund.

Årets venninnetur gikk til Tomma og Dønna, juni 2021.

Tone, Helle, Eva og jeg kjørte fra Trondheim, via Mosjøen for en overnatting, og videre til Levang. Her tok vi ferge til Nesna og senere ny ferge ut til Tomma. Der møtte vi Nordlandsgjengen Merethe, Lill-Karin og Mariann. Og det var klart for nye eventyr. Vi hadde leid en hytte i Finnvik hvor vi bodde, med nydelig sandstrand

Sosiale middager

Sove ute i midnattsol

Hytta, med Tomskjevelen i bakgrunn

Tomskjevelen

Første dag bestemte vi oss for å gå på Tomma sitt høyeste fjell, Tomskjevelen. Vi kjørte først til Forsland og parkerte bilene der. Fulgte merket løype opp til toppen som ga fantastisk utsikt over "hele" Helgelandskysten (når skyene lettet i korte perioder :)).

Samme vei ned igjen. Vi brukte ca 5 timer t/r inkl pauser.

Fra parkerinsplassen, Forsland
På vei opp mot toppen
Toppen er nådd, bare å vente på at det letter litt
Utsikt mot Hesten og Rødøya

Tomskjevelen

Da var det bare å gå ned igjen, med nydelig utsikt

Breitind (Tomtind)

Breitind

Neste dag hadde vi bestemt oss for å prøve på Breitind. Dette ble en mye mer strabasiøs tur, mest fordi den ikke var merket og at det ikke var sti å finne. Men Merethe guidet oss på eksemplarisk vis, både opp og ned. Det ble en lang tur, ca 10 timer totalt, men verdt strevet med den utsikten vi fikk på toppen.

Vi startet på samme plass som for Tomskjevelen, Forsland, og gikk opp til vannet. Istedet for å følge sti mot Tomskjevelen tok vi til venstre ved vannet og trasket oppover i tungt terreng. Etter hvert kom vi opp til første topp, Rundtinden. Deretter gikk vi videre til Litltinden før vi gjorde det mest strabasiøse toppstøtet mot Breitinden. Vi valgte å gå i en renne på vei opp, men usikker på om det var det beste. Men opp kom vi :)

Rundtind, Tomskjevelen i bakgrunn
Etter hvert ser vi toppen av Breitind foran oss
Det så ikke lettere ut når vi nærmet oss
Glad for å være oppe på Breitind

Dønnamannen

Dagen etter Breitind var det regn så vi benyttet dagen til fisking. Deretter bestemte trøndergjengen seg for å reise inn til fastlandet, kjøre ned til Sandnessjøen og ferge ut til Dønna, sånn at vi kunne gå Dønnamannen dagen deretter.

Vi kjørte til Breivika og fulgte merket sti, først 20 minutt langs stranda deretter rett oppover. Etter ca 400 høydemeter fikk vi valg om vi ville gå mot nesen, haka, eller leppa. Vi valgte leppa, som er det høyeste punktet på Dønnamannen.

Perioder med dårlig sikt, men kjempefin tur.

Veivalg

Dønnamannen

Nyeste kommentarer

30.08 | 19:05

Du glemte å nevne at selv om maten på hyttene er dårlig så er det alltid tilgang på store mugger med vin :)