Lyngsalpene på tvers

Tafeltinden

I slutten av juli, hadde jeg meldt meg på en tur sammen med Hvitserk, hvor vi skule gå Lyngsalpene på tvers.

Fløy derfor til Tromsø og hadde leiebil derfra til Lyngseidet hvor oppmøte for turen var.

Der ble en eventyrlig tur i vilt terreng og et område som var helt ukjent for meg. Guiden vår Fredrik Aspø var superflink. Anbefales #attmankanguide

Første dag ble vi kjørt fra Lyngseidet til Fastdalen, hvor vår tur på tvers startet. Grønt og fint og slak stigning inn gjennom dalen. Og det var bra for vi hadde veldig tunge sekker, med telt og mat og breutstyr, så det ble tung tur. På grunn av mye snø og da snøsmelting, var det en del større elver som måtte forseres i løpet av helga også, som utgjorde noen utfordringer.

Ca midt inne i Russedalen fant vi en kjempefin leirplass midt i hjertet av Lyngsaplene.

Dag 2 ble en lang og fantastisk tur, som endte på toppen av Tafeltinden. Men for å nå toppen måtte vi opp på Tafelbreen, og videre over på Strupbreen før vi nådde toppen, som da lå over breen og vi kunne da gå uten stegjern de siste metrene opp til toppen. Magisk utsyn fra toppen og en lang tur som tok 10 timer totalt.

Dag 3 ble det å pakke sammen leir og fortsette ut Russedalen og Stortinddalen, før vi endte opp i Svensby, hvor vi ble plukket opp og kjørt tilbake til Lyngseidet.

Fint og grønt på vei inn i Alpene
Noen utfordrende forseringer
fremdeles grønt og fint, men ser Lyngsalpene foran oss
Så kom vi omsider inne i fjellmassivene
Leir etablert
Klar for brevandring og Tafeltinden
Så var vi i gang - Oppover
Og nedover
Noen bresprekker måtte forseres
Pause i vakker natur
Guiden vår Fredrik - Tafeltinden

På tide å si farvel til "naboer", og pakke sammen leir
Forsette vestover, ut av Lyngsalpene
Elver måtte forseres her også
Etter 7-8 timer var vi nede

Nyeste kommentarer

30.08 | 19:05

Du glemte å nevne at selv om maten på hyttene er dårlig så er det alltid tilgang på store mugger med vin :)