Trollfjordhytta

Fremme på hytta, og utsikt rett ned i Trollfjorden

Sommeren 2019 skulle årets venninnetur gå til Vesterålen. Der bor Merethe, som vi da skulle besøke og som er lommekjent i området. Hun har bodd der i 30 år.

Det var Tone, Eva og jeg som skulle ta turen denne gangen, men dessverre fikk noen utfordringer på Værnes, med kansellert fly, så turen ble noe amputert. Men vi kom oss avgårde 1 dag for sent. Merethe plukket oss opp i Svolvær og hun hadde da planlagt tur til Trollfjordhytta med overnatting den første dagen.

Det ble en magisk start og en fantastisk hytte å besøke.

Vi kjørte til Digermulen og ble der plukket opp av en båt som Merethe hadde bestilt på forhånd og som da kjørte oss innerst inn i Trollfjorden. Båtturen i seg selv var helt magisk.

Deretter fulgte vi rørkraftlinjene fra kraftverket oppover og deretter merket sti til vi kom til hytta. Vi brukte ca 2 timer opp og det var ganske bratt terreng. Hytta er ubetjent, så da var det mye som skulle bæres opp av mat og drikke 🙂

På vei inn Trollfjorden
Etter 2 timer i bratt terreng - Trollfjordhytta
Hurtigruta kunne skimtes gjennom tåka, i Trollfjorden
Vel fremme, var det tid for "fremkommar"
Bratt terreng opp til hytta

Måtind

Dag 2 startet med at vi gikk ned fra Trollfjordhytta og tok båt videre tilbake til bilen i Digermulen. Deretter kjørte vi til Andøya og planla å gå på Måtind på ettermiddagen.

Nok en fantastisk tur. På denne turen ble også Merethe sin venninne Kristine med.

Vi startet å gå fra Baugtua, og det var ganske bratt det første stykket, men deretter flatet det ut og resten av turen var relativ lett. Utsikten var magisk fra toppen. Brukte ca 3 timer t/r.

Etter en bratt start, ble det plutselig magisk utsikt
Fint og lett terreng å gå i

Dronningruta fra Stø

Dag 3 kjørte vi til Stø, for så å gå Dronningruta, fra Stø og mot Nyksund og deretter stranda tilbake til Stø.

Nok en magisk tur, som tok ca 6 timer, inkl en matpause.

Det ble fin utsikt med en gang
Siste etappe av Dronningruta

Steiraheia

Siste dag og turen gikk til Steiraheia. Som er fjellet som ligger rett bak huset der Merethe bor, i Sortland. Og som hun går på flere dager i uka.

Dessverre var det ikke så fint vær, men på tur gikk vi likevel, før vi reiste hjem til Trøndelag.

Nyeste kommentarer

30.08 | 19:05

Du glemte å nevne at selv om maten på hyttene er dårlig så er det alltid tilgang på store mugger med vin :)