Okla og Kråkvasstind

Bårdsgård

I juli dro Eva og jeg til Oppdal og Storlidalen, for å overnatte på Bårdsgård. Vi planla 2 dager, hvor vi da skulle gå på Okla første dag og Kråkvasstind neste dag.

Vi ankom Bårdsgård på kvelden i nydelig vær. En selvbetjent hytte som hører til TT, som er vedlig koselig både inne og ute. Ligger i selve Storlidalen.

Dagen etter gikk vi så dagstur fra Bårdsgård til toppen av Okla, Snydda. Fin tur, ganske enkel, ingen klyving. Vi brukte ca 6 timer T/R, inkl pauser. Stien er merket, men går på nedsiden av toppen, så man må gå av stien når man kommer på høyeste punktet på den merkede stien. Etter kort tid ser man varden som markerer toppen, Snydda. Hvis man fortsetter på stien havner man nede i Gjevillvassdalen.

Neste dag ble det tur til Kråkvasstind. Vi startet da med å kjøre ca 10 min fra Bårdsgård, til andre siden av vannet. En parkering som het, Sandøya.

Deretter gikk vi opp langs en elv/bekk til vi kom opp til et vann og en hytte som lå ved foten av fjellet. Etter en liten pause satte vi kursen opp langs den første ryggen, som vi hadde fått anbefalt fra Bårdsgård. En del kliving i steinur, men ikke vanskelig. På toppen var det utsikt til hele Trollheimen.

Deretter var det ned sammen vei. Vi brukte ca 7.5 time på turen T/R, inkl. alle pauser.

På vei opp mot Okla

Fin slakk sti i starten

Kråkvasstind - sett fra Bårdsgård

Utsikt fra stua på Bårdsgården

Steinur

Videre oppover ryggen var den en del steinur, men ikke veldig krevende å gå

Fortsatt på vei opp

Etter en stund ble det mer stein og snø, men ikke krevende.

Oppover langs elva

Etter en stund kunne vi se toppen av fjellet

Utsikt fra Kråkvasstind

Utsikt over Trollheimen - Snota lengst bak

Utsikt fra Okla

Ser ned mot Gjevillvannet

Omsider kom vi opp til et vann

Her lå det også en liten hytte idyllisk til ved vannet.

Utsikt fra Kråkvasstind

Utsikt mot Innerdalen

Skjerdingfjellet

Foten av Skjerdingfjellet

Etter en dag med avslapning på Tone sin Hytte i Surnadal, hadde Helle lyst på en fjelltur. Tone kunne ikke være med, da hun fremdeles ikke kunne gå i fjellet etter en operasjon i kneet, tidligere i vår.

Men Bjørn ville være med, så Helle, Bjørn og jeg kjørte derfor inn mot Todalen, passerte Todalshytta og parkerte ca halveis mellom hytta og Kårvatn. Derfra var det sti opp mot Bjøroskaret.

Vi fulgte stien opp til stiskille, hvor vi møtte stein opp fra Todalshytta. Deretter tok vi av og gikk til venstre opp mot skulder av Skjerdingfjellet, og deretter til første topp. Her var ingen sti, og det var til tider både krevende og skummelt opp mot skulder. I turbeskrivelse fra UT.no står det at man skal gå ca 1 km etter stiskille før man tar av mot venstre, det hadde nok vært bedre, og mindre bratt. Det var mye løs stein i den ruta vi tok opp.

Opp på første topp, og deretter returnerte vi ned igjen til parkering. Har lyst å gå turen igjen og da følge hele eggen bortover og ned i Innerdalen. Neste gang.....

Det var et ganske drøyt stykke opp (og ned) fra parkering til foten av fjellet, så vi brukte ca 3.5 timer opp og 3 timer ned.

Helle tar en pust i bakken

Utsikt mot Sula

Helle og Bjørn skuer utover alle toppene langs Skjerdingfjellet

Første flate parti er skulder av fjellet. Deretter opp mot første topp, som var relativ enkel å gå.

På vei opp mot skulder

Ingen sti og mye løs stein der vi gikk.

Nyeste kommentarer

30.08 | 19:05

Du glemte å nevne at selv om maten på hyttene er dårlig så er det alltid tilgang på store mugger med vin :)