Turbeskrivelse

I midten av september, siste helg de betjente hyttene i DNT var åpne, kjørte Tone og jeg ned til Gjendesheim for å gå i Jotunheimen i 4 dager.

Vi overnattet på Gjendesheim og neste dag, som da var vår første vandredag, gikk vi fra Gjendesheim til Glitterheim.

Andre dag skulle vi gå fra Glitterheim og opp til Glittertind T/R, men på grunn av dårlig vær og sikt, måtte vi snu på vei oppover og returnere til Glitterheim.

Tredje dag gikk vi fra Glitterheim til Memurubu.

Fjerde og siste dag gikk vi så fra Memurubu og tilbake til Gjendesheim, over Bessegen. Deretter i bil tilbake til Trondheim på ettermiddagen.

Dag 1: Gjendesheim - Glitterheim

Pause ved Russvatnet

Første da gikk vi i strålende vær. Etappen var lang, men utrolig fin tur. Spesielt fint ved Russvatnet, og her hadde det vært supert og overnattet i telt.

Etter Russvatnet var det et langt strekke i steinur, og det var godt å komme frem til hytta. Glitterheim var en veldig koselig hytte å bo på, med mye god mat og hyggelig vertskap.

Gjendesheim

Langt å gå i steinur

Glitterheim

Dag 2: Glitterheim - Glittertind T/R

Denne dagen skulle vi gå på toppen av Glittertind. Været var dårlig, det snødde men vi bestemte oss for å prøve.

Etter å ha gått 2 timer i snøvær med dårlig sikt, og møtt flere som kom imot oss som hadde snudd, så hadde vi ikke noe valg, men måtte snu vi også, og da gå tilbake til hytta.

Dag 3: Glitterheim - Memurubu

Regnklær måtte på over mot Memurubu

Denne dagen var været heller ikke helt bra, en del regn, men ikke verre enn at vi kunne gå til Memurubu.

Vi fant ei sikringsbu, hvor vi kunne spise lunsj

Og så ble dette også en fin tur

På Memurubu var det trangt om plassen

Dag 4: Besseggen

Besseggen

Siste etappe tilbake til Gjendesheim skulle vi gå over den berømte Besseggen. Og det ble litt av en tur i fantastisk vær. Vi startet tidlig, før båten som transportere folk over fra Gjendesheim ankom. Da fikk vi gått turen uten at vi møtte så veldig mye folk. For her er det MANGE som går.

Så vårt tips er, stå opp grytidlig, å gå før alle andre.

Vakkert...

Nyeste kommentarer

30.08 | 19:05

Du glemte å nevne at selv om maten på hyttene er dårlig så er det alltid tilgang på store mugger med vin :)