Tour Matterhorn

I slutten av juli hadde jeg meldt meg på en fellestur gjennom Merlot Reiser, hvor vi skulle gå i etapper rundt Matterhorn i 6 dager.

Vi fløy inn til Geneve og møtte gruppa der, og ble så kjørt i buss til den fredelige alpelandsbyen St. Niklaus, hvor vandringen skulle starte dagen etter. Siste etappe var til Zermatt hvor vi da ble transportert i buss tilbake til Geneve og fly til Trondheim.

Inkludert i denne turen var bagasjetransport, så vi gikk kun med dagstursekker og overnattet på hytter og mindre motell/hotell som var forhåndsbestilt.

Etappe 1: St Niklaus – Gruben

Fantastisk utsikt mot Bishorn og Weisshorn

Første etappe startet i skogsterreng og på beitemarker, etter hvert ble stien mer steinete og gikk rundt Troara-hjørnet. Herfra ble stiene brattere og gikk mest i ur opp til Augustbordpass på 2894 m.o.h. Turen ned til Turtmanntal hvor vi skulle overnatte var lett og fin.

Etappe 2: Gruben – Grimentz

Meidpass

Dagen startet med stigning i lett barskog som gikk over i lett fjellterreng. Vi fikk utsikt til Weisshorn, Steitalhorn og Sparruhorn. Mot dagens fjellpass, Meidpass, ble terrenget mer urete, og passet var vilt og spektakulært.

Stien ned mot Val d'Anniviers førte til blomsterenger igjen, og vi kom til St. Luc, en sveitsisk fjellandsby med idylliske trehus og blomsterflor. Herfra tok vi buss til Grimentz, hvor vi skulle overnatte.

Dagens første oppstigning

På vei opp mot Meidpass

Ned mot Val d'Anniviers

Etappe 3: Grimentz – Les Haudères – Arolla

Col de Torrent

Dag 3 tok vi buss til Moiry-demningen og gikk over Col de Torrent, med flott utsikt både på vei oppover og i skaret. Vi gikk deretter ned mot Les Haudères, en koselig liten landsby, hvor vi tok postbuss til Arolla.

På vei mot Les Haudères

Arolla

Dagens velfortjente øl

Etappe 4: Arolla – Prarayer

Col Collon

Dette ble en dag med brevandring. Turen gikk over Collon-passet som for hundre år siden var en vanlig passasje mellom Italia og Sveits. Da breen vokste ble det slutt på trafikken, og i dag er veien kun for fjellvandrere.

Vi forlot derfor Arolla til fots. Stien svingte seg oppover i ura, og vi befant oss i et månelandskap av stein og is. På ca. 2600 m.o.h. tok vi på breutstyret og gikk på breen opp til 3087 m.o.h. og Col Collon. Vi så opp til La Vierge og til L’Evêque. På Col Collon var vi i Italia og fikk flott utsikt. Stien fotsatte forbi Rifugio Collon-Nacamuli, før den gikk ned mot Lago di Place-Moulin, et av Italias største oppdemmede vann.

Rifugio Prarayer
Her skulle vi overnatte denne dagen

Etappe 5: Prarayer – Breuil Cervinia

På vei mot Colle di Valcornera

Fra Rifugio Prarayer gikk vi opp i Valcornera-dalen, som først er ganske frodig og mild, senere villere - og fantastisk fin. Stien gikk på hyller oppover, med noen stiger, og så delvis på stier, delvis i ur, før den endte på 3075 m.o.h., Colle di Valcornera. Herfra gikk vi en passasje ned i bratt ur og snø med utsikten mot bl. a. Grand Paradiso. Etter en ny nedstigning kom vi til Valtournenche-dalen og endte opp i Breuil Cervina, hvor vi skulle overnatte denne natten.

Etappe 6: Breuil Cervinia – Zermatt

Matterhorn

Denne dagen startet vi med å ta heis fra Breuil til Testa Grigia og Plateau Rosa 3480 m.o.h. Forsatte så nedover breen til Gandegghütte. Vi passerte Zum See, en idyllisk trelandsby hvor det ble tid til en øl. Deretter siste etappe inn mot Zermatt som var målet for turen.

Denne dagen fikk vi også sett Matterhorn på nært hold.

På vei ned breen mot Gandegghütte
Gandegghütte
Nyte utsikten før nedstigning mot Zermatt
Det ble tid til en øl i Zum See

Nyeste kommentarer

30.08 | 19:05

Du glemte å nevne at selv om maten på hyttene er dårlig så er det alltid tilgang på store mugger med vin :)