GR20 - Vandring fra sør til nord på Korsika

Båttur over til Bastia

Fredag 18. juli dro Eva og jeg fra Trondheim til Pisa hvor vi møtte Tone. Deretter dro vi sammen til Livorno hvor vi tok båt over til Bastia. Bastia ligger på Korsika og det var her vår vandretur GR20 skulle gjennomføres.

Fra Bastia tok vi tog til Vizzavona, som da var startpunktet for vår vandring. Derfra skulle vi gå nordover og ende opp i Calenzana, for så å ta båt over til Nice og fly hjem igjen derifra. Vi gikk 8 dager, og detaljer om etappene kommer under.

I alle reiseguider vi hadde lest på forhånd fikk vi anbefalt å bo i telt, da hyttene er små og med dårlig standard. Derfor hadde vi med telt, underlag og sovepose på turen, men planla å gå fra hytte til hytte for å kunne spise på disse, og da slippe å bære mat for hele turen.

Reisebeskrivelse av turen vi gikk kan også leses her: http://www.dn.no/d2/2015/09/17/2126/Reise/sti-i-skuddet

Etappe 1: Vizzavona - Ref de l'Onda (via Monte d'Oro)

På toppen av Monte d*Oro

Fra Vizzavona, som er et knutepunkt på GR20 ruta, startet vi å gå nordover mot den første hytta, Ref de l'Onda. Full av optimisme la vi inn en ekstra topptur til Monte d*Oro. Det er ikke nødvendig å gå via denne toppen, man kan velge et lavere alternativ. Det ble derfor 1500 høydemeter første dagen og ca 10 timer før vi var fremme på hytta.

Tung tur, men vel verdt strevet da vi kom på toppen.

Start i Vizzavona
På vei oppover....
På toppen Monte d*Oro
og så nedover til hytta
Endelig fremme på Ref l*Onda

Etappe 2: Ref de l*Onda - Ref Pietra Piana

På vei til Pietra Piana

Første natt i telt og regnet pøste ned, samt torden og lyn. Og regnet bare fortsatte utover dagen. Til neste hytte var det også to alternative ruter, en høy og en lav. På grunn av dårlig vær, tåke og dårlig sikt, valgte vi lav rute denne dagen.

Vel fremme på hytta, regnet det mer enn noen gang og telt ble satt opp med blåfrosne fingre. Deretter var det å presse seg inn i fellesrommet på hytta, som ble brukt til å lage mat, tørke klær, spise og prøve å få varmen for ca 30 personer.

På vei........
Lunsjpause
Vel fremme på hytta
Vi + ca 30 andre prøvde å få varmen
Mat må man jo ha

Etappe 3: Ref Pietra Piana - Corte - Castellu di Verghio

Pakking av telt før en ny etappe sto for tur

Regnet hadde omsider gitt seg og vi pakket telt og la ut med godt mot på tredje etappe.

I løpet av etappen ble det derimot endringer i planene. Jeg innså at en øyebetennelse krevde at vi måtte ta en liten "svipptur" innom lege for øyedråper og vi måtte derfor legge turen innom Corte, en fjellandsby mellom hyttene Pietra Piana og Manganu.

Etter legebesøk tok vi så taxi opp til fjellene igjen og havnet da på Castellu di Verghio som hadde hotellovernatting å by på, noe som smakte godt etter to regnfulle netter i telt.

Og så startet tredje etappe
Skoene viste tydelige spor på tøft terreng

Etappe 4: Castellu di Verghio - Ref de Tighjettu

Bading

Så var vi klar for fjerde etappe og det var sol og varmt. Vi benyttet derfor muligheten til et bad i en av de mange idylliske kulpene etter de første oppstigningene var unnagjort.

På toppen fikk vi utsikt mot sjøen for første gang siden vi startet. Turen gikk så videre til hytta Ref de Ciottulu di i Mori hvor vi spiste lunsj. Og deretter videre til hytta Bergeries de Ballone og så til hytta Ref de Tighjettu for vi skulle sette opp telt for natta.

Lunsj og kaffe :)
Så ble det regn igjen
Telt settes opp
Ref de Tighjettu

Etappe 5: Ref de Tighjettu - Haut Asco

På vei opp

På vei opp "Cirque de la Solitude"

Denne dagen våknet vi opp til strålende utsikt fra teltduken. Vi var veldig spente for i dag skulle vi gå den berømte "Cirque de la Solitude". Først en god del stigning før kanten på "stupet" møtte oss. Heldigvis var det en god del kjetting å holde fast i, men likevel utfordrende både ned og deretter opp igjen.

Tidlig morgen og utsikt fra teltduken
På kanten før nedstigning begynner
På vei opp igjen
Fremme på Haut Asco

Etappe 6: Haut Asco - Ref de Carrozzu

Etappe 6 startet som alle andre, oppover. Været var strålende hele dagen og utsikten magisk. I dag skulle vi over Col de Stagni som var ca 2000 m. Vi kunne se Monte Cinto, som er Korsikas høyeste fjell, men vi hadde dessverre ikke nok dager å ta av for å kunne gå på toppen. Topptur hit er ca 8-10 timer T/R.

Col de Stagni
Monte Cinto
På vei mot Ref de Carrozzu
Ref de Carrozzu

Etappe 7: Ref de Carrozzu - Ref d'Ortu di u Piobbu

Vel fremme på teltplass til Ref d'Ortu di u Piobbu

Dagen startet som vanlig, pakking av sekk og telt. Og dette skulle bli en ny magisk dag. Etappen gikk over tre fjellpass og ga fantastisk utsikt begge veier.

Etter sju dager på tur var det tre slitne damer som omsider ankom Ref d'Ortu de u Piobbu.

Disse traff vi mange av
Frokost

Etappe 8: Ref d'Ortu di u Piobbu - Calenzana

På vei ned mot Calenzana

Da var siste dag med vandring kommet og det var vemodig å pakke ned telt for siste gang. Det hadde vært en fantastisk tur så langt og siste etappe var også fin da vi etter hvert begynte å se sjøen og byen Calenzana som var vår siste stopp.

Fra Calenzana tok vi taxi til L'lle-Rousse som var der vi skulle ta båt til Nice.

Ref d'Ortu di u Piobbu
Calenzana - Tone hadde fått nok av gamle fjellsko
L'lle Rousse...........mat

Erfaringer

Noen erfaringer vi gjorde oss:

• Været skifter fort
  • Hyttene har dårlig standard, bo derfor i telt
  • Maten på hyttene er dårlig
  • Middag på hyttene = pasta
  • Dusj og sanitærforhold på hyttene er dårlig, legg derfor inn hotellovernatting der det er mulig
  • Beskrivelsen av etappene så på forhånd enkel ut og vi hadde tenkt å gå 2 etapper noen dager. Det gjorde vi ikke. Hver etappe var lang nok, når en skal gå i 8 dager i strekk