2023 Øyfjellet og Rabothytta

Det var høst og meldt fint vær i Nord-Norge og fristelsen ble for stor, Tone og jeg tok fri på fredag og kjørte opp til Mosjøen etter jobb på torsdag kveld.

Ankomst Mosjøen, sent på torsdag, men da var vi klar fredag morgen til å gå den nye trappa opp på Øyfjellet. Den var nå forlenget og gikk helt til toppen. Været var som det ble lovt, helt fantastisk.

Da vi nådde det første platået opp trappa, kom vi over tåka og fikk en super utsikt over Mosjøen.

Ved toppvarden av Øyfjellet var det også god utsikt mot de 7 søstre.

Trapp måtte gås ned igjen, og det er alltid det tyngste for slitne føtter. Vi brukte ca 2 timer opp og 1,5 time ned.

Deretter var det bare å sette seg i bilen og kjøre videre nordover. Vi hadde planlagt å bo på Rabothytta de neste to nettene. Vi kjørte derfor mot Korgen og opp Leirskarddalen, der vi fant egnet parkering.

Hytta er ubetjent så alt av mat og drikke må medbringes, og det blir jo litt for oss som er så glad i god mat og drikke :)

Sekkene var derfor ganske så tunge når vi gikk oppover, og beina litt slitne etter trappa opp til øyfjellet tidligere på dagen, så vi brukte nok 2-2.5 timer opp.

Men det var verdt turen. For en hytte, helt fantastisk design og beliggenhet helt opp mot brekanten av Okstidanbreen.