2022 Tustnastabban

I august 2022, skulle Eva, Dag og jeg på Hytta til Tone på Kvanne.  På vei nedover fra Trondheim kjørte vi via Aure mot Tustna, siden vi hadde lenge lyst å gå de kjente Tustnastabbene.

Vi kjørte langs Tømmervågveien og parkerte på en p-plass etter avkjøring til Smøla, rett ved en mast, hvor da p-plass er på motsatt side.

Turen startet i Vettalia og videre opp forbi Vettalivatnet i myrterreng. Første topp vi kom til var Knubben (Storlitinden), 680 moh.

Dessverre var vi veldig uheldig med været og gikk det meste av dagen i tett tåke. Men vi ga oss ikke og fortsatte videre til neste topp som var Jurtinden/Jørgenvågsalen, på 857 moh. Denne strkningen var langs en rygg, som var utsatt ned på sidene, men stien var godt synlig, så vi fulgte den over helle fjellryggen.

Deretter gikk turen ned igjen, før vi gikk opp på den siste toppen, Skarven på 896 moh. Så totalt ble det ganske mange høydemeter, uten at dette ble målt. Etter Skarven gikk vi ikke ned til Gullsteinvollen, men gikk sti ned i retning Bruvika til RV 680. Dette siden det var veldig vått på vei ned fra Skarven. Fra RV ringte vi etter taxi som kjørte oss tilbake til der vi hadde parkert.

Totalt brukte vi 8.5 timer på turen, inkludert pauser og alt.